Tuesday, October 09, 2007

Oh, Arta, Oh, Emotia, Oh, Lacrima! Plangeti? Nu.

Daca v-ati gandit cumva sa faceti un film documentar, va rog frumos sa luati aminte la ce va spun eu acuma. Sa nu insistati cu close-up-uri interminabile, care ar trebui sa fie semnificative, dar nu transmit nimic inafara detaliilor unei fetze umane, asemenea tuturor fetzelor umane. Sa nu filmati la infinit o buburuza mergand pe o statuie. Sa va ganditi bine inainte de a va decide sa filmati, cu zoom, o frunzulita uscata care atarna de un fir de dracu stie ce, si se misca in dreapta si in stanga. Scutiti-ne si de melodii care se prelungesc in cadre siropoase, cu statui si lespezi. De asemenea, sa nu aveti naivitatea de a crede ca daca vorbesti despre emotie, cap coada, filmul va si fi emotionant. Si, tot despre emotie, nu e necesar sa stoarceti lacrima dupa lacrima de la subiectii documentarului, pentru ca noi sa pricepem ca e vorba despre ceva realmente emotionant. Si acum despre arta, nu va amagiti sa va imaginati ca daca o exaltata vorbeste precar dar dandu-si ochii peste cap despre Ingres sau Modigliani, noi vom intra brusc in empatie si vom avea revelatia 'eternitatii artei'.

Toate astea a reusit sa le faca Heddy Honigmann in filmul documentar 'Forever', care m-a chinuit colosal (cu mici exceptii). Un film despre cimitirul Père-Lachaise. Ce subiect! Ce posibilitate de clisee si kitsch! Cred ca regizoarea le-a bifat pe toate, unul nu i-a scapat. Dar macar am aflat ca un francez, ce s-a gandit el, sa faca din 'A la recherche du temps perdu' benzi desenate. Asa ceva...

6 comments:

RME said...

Attentive Dreamer-ul nu a fost in forma sau filmul chiar e asha prost? Commentariile de la IMBD shi review-urile de la RottenTomatoes nu mi-au dat o impresia chiar asha de rea...

k. said...

Attentive Dreamer-ul sustine ca a fost chiar in forma. si continua sa sustina ca da, filmul e prost.

alexedi said...

cata, tu esti imdb-ul meu.

nu am vazut filmul, nu imi permit judecati dupa comentariile si recenziile altora, indiferent de prestanta lor. 'comentariile' au opinia majoritatii, iar aici noi suntem, desigur, niste rafinati. iar recenziile sunt orientative, nu litere de lege. Ebert sau Zacharek, (trivia contest! scoateti pixurile!) zic ca ala cu Johnny Cash e genial- da, poate il vad mai degraba. Il vad zi mi se pare cliseu si o siropeala, cap-coada, un film pur si simplu inutil.
Dar da, menirea celor mentionati mai sus este aceasta: "incercati acest film". Atat. Restul tine de capul meu, sau de sufletul meu.
Pe de alta parte, nu am nevoie de nicio recenzie ca sa stiu ca nu am de ce sa ma duc la "The One" :)

RME said...

Hmm... comentariile sunt shi ele nishte pareri individuale. Daca citesc 100 de pareri atunci pot sa trag o concluzie despre opinia majoritatzii. La IMDB sunt doar 3 comentarii pozitive, la RottenTomatoes sunt 10 recenzii pozitive shi una negativa. Plus, evident, parerea negativa a Attentive Dreamer-ului. :P Se prea poate ca nici mie sa nu imi placa filmul insa din pacate nu pare sa fie distribuit pe DVD asha ca o mai dureze pana o sa am o parere personala.

alexedi: imi pare rau dar nu shtiam ca "aici noi suntem, desigur, niste rafinati". Mii de scuze! Data viitoare promit sa nu mai dau buzna!

k. said...

rme, dar simte-te poftit oricand.

Anonymous said...

aveti dreptate
eroarea sta in credinta ca vaga emotie resimtita de tine ca amator poate fi transmisa in acelasi fel si cu aceleasi mijloace altora, pe aceeasi durata.
cel mai cinstit e sa renunti cu totul, cred