Friday, June 19, 2009

La noi

Imi doresc sa rezist retoricii momentului din acest spatiu cultural, desi stiu ca e greu sa nu ii cedezi. Ideal ar fi sa nu observi, cu alte cuvinte sa iti vezi de treaba ta. Insa daca ti-ai parasit o data propriul spatiu, intrand in unul nou, caruia fara sa vrei i-ai constientizat automatismele culturale, e, cred eu, imposibil sa recuperezi inocenta.

Sunt aici de mai bine de o luna. Aud aceleasi clisee ca atunci cand am plecat, atata numai ca acum par mai inversunate. Vesnica repetare schizoida 'noi romanii suntem de cacat'; cel care emite asa ceva este roman si, miracol, se exclude din generalizare. Veleitatea revendicata la scara larga de a sti mai bine ce sa faca celalalt cu viata lui. Siguranta cu care cei mai multi afirma lucruri din domenii de care habar nu au, de parca ar fi o rusine sa nu stii tot. Pretentia unicitatii metehnelor noastre, izvorata doar din ignoranta. Tendinta de a observa numai ce e rau in tot ce ne inconjoara. Obsesia cotropitoare pentru bani, ca marca unica a succesului. Dispretul pentru munca sau, la polul opus, victimizarea prin munca, cand a munci e ceva doar firesc. Inapetenta pentru orice dialog public rational.

Am venit aici hotarata sa ignor toate poncifele astea, desi le cunosteam prea bine. Insa e de ajuns sa te urci intr-un taxi sau sa petreci cateva minute intr-un tramvai, si te trezesti la realitate.

13 comments:

Anca said...

Ai dreptate, demult ma intreb daca si alte popoare au aceasta voluptate de a se denigra. Ma mai intreb cum o fi sa fii mandru de nationalitatea ta. Pe de alta parte si sintagma "sunt mandru ca sunt roman" suna ca dracu. Nici nu stiu ce sa zic...

k. said...

Eu cred ca e mai sanatoasa o stima de sine (individuala si colectiva) mai ridicata. Am vazut asta in canada. Pur si simplu iesi in lume cu alta fata, mai demna. E adevarat ca la noi patriotismul sanatos a fost compromis, asa ca nici eu nu vad vreo cale de iesire de bun-simt.

Norbert Andor said...

Subscriu Catalina, probabil stii asta si tu. Am o nostalgie pentru discutia noastra din Skek.

alexedi said...

si paradoxulȘ numa eu, romanul, am dreptul sa spun ca romanii s de cacat. altfel scot sabia lui STEfan.

alexedi said...

unde Ș = :, inca nu am aflat cum schimb tastatura GMV-ului pe engleza.

stingo said...

Corect, Alex. Mă amuză teribil când românii se inflamează dacă suntem criticaţi de câte un străin, dar când un alt român spune că suntem o naţie de rataţi, răspunsul e invariabil aprobator.

@Anca / Şi ruşii au voluptatea auto-denigrării, dar cred că e ponderată de umor şi de un patriotism sănătos.

k. said...

@norbi: mie imi e dor de ORICE discutie in Skek.
@alexedi und stingo: eu asta pot sa inteleg. doar suntem intre noi, nu?

Anonymous said...

Nu e interesant (si amuzant in acelasi timp) procesul paralel care are loc odata cu scrierea acestui post?
Daca am putea noi romanii sa ne acceptam pur si simplu existenta laolalta pe aceeasi bucata de pamant ...

k. said...

Daca e vorba de procesul paralel la care ma gandesc eu, da, e interesant si amuzant.

Anonymous said...

mistere,mistere

azi e Duminica Sfintilor Romini.Prima dupa Rusalii a fost a tuturor Sfintilor.....astazi e cu dedicatie speciala.Sunt foarte multi,dar nu ni-i stim decat pe aia tete d'affiche, si si pe aia ii problematizam si rediscutam (Stefan,Brancovenii).Numai cei martirizati de comunisti sunt sute (vezi osuarul de la Aiud).Atita timp cat unii au putut ramine fideli propriilor idealuri,in mijlocul celor mai abjecte torturi(vezi Marturisiri din mlastina disperarii- D.Bordeianu,etc.etc.) , sintagma cu "tara de k..t" e o blasfemie si o scuza a unor inadaptati regnului uman in genere

a_mee said...

k_t, iartă, dar, sincer, cred că, dacă asta este concluzia (şi e una tristă) la care te-a trimis retorica pe care ai găsit-o acasă, nu ai decât o soluţie: schimbă, scumpa mea, mediul în care te învârţi :)
nu ştiu cum se face că oamenii cu care am eu de a face nu sunt deloc obsedaţi de bani, nu ar afirma niciodată că România este ...nuştiucum şi, ei bine, da, îi cunosc pe sfinţii români.
să ştii că există mulţi oameni normali şi frumoşi, români frumoşi, da, există :) şi sunt trăitori lângă tine, draga mea :) trebuie doar să vii să îi cunoşti:) o să-ţi fac cunoştinţă cu ei.
nu generaliza, te rog.
doar schimbă mediul. e simplu.

p.s. îţi recomand cu căldură, ţie şi tuturor celor ce suferă de sindromul "vai, romania este o ţară de ... şi plină de oameni de ..." o carte care îţi va reda, dacă simţi că ai pierdut-o, mândria şi bucuria de a fi româncă: "Fericiţi cei prigoniţi - martiri ai temniţelor comuniste". O gaseşti la librăria Logos de pe Horia.
Poporul român a avut, are şi va avea coloană vertebrală.

k. said...

a_mee, nu este vorba catusi de putin despre mediul meu, prietenii mei, cercul meu. credeam ca am fost destul de clara in privinta asta. era vorba despre retorica generala, locul comun. normal ca de asta si stau aici, pentru ca oamenii de care sunt eu inconjurata nu sunt asa, sau cel putin nu in asa masura. insa asta nu ma poate opri sa nu intrezaresc macar realitatea, mentalul majoritar.

.raoul said...

draga a_mee.
o sa caut si eu o carte care sa ti-o recomand despre etica profesionala. Si iti multumesc ca impartasesti cu noi noile experiente si ridicarea ta deasupra lucrurilor materiale dar as vrea sa iti reamintesc ca aici jos inca mai ai o
datorie de 635 de Ron
(adica doua luni de meditatie la limba franceza) pentru doua proiecte predate acum cateva (multe) luni pline de zile.